Chivalry: Medieval Warfare
A Chivalry: Medieval Warfare egy belső, és külső nézetet egyaránt használható, a középkorban játszódó játék, mely két ellenséges csoport között játszódik. Jól hangzik mi? A fejlesztőket olyan nagy történelmi filmek ihlették meg a program létrehozásában, mint a 300, a Gladiátor vagy a Rettenthetetlen. Lássunk is neki akkor hát.
Történet: Többjátékos alkotás lévén, nem annyira koncentrál a történetre. A gyakorló pályán a játék szó szerint ki is írja hogy „3 évvel a MultiPlayer játék előtt” két ellenkező fél van, az Agatha család, és a Mason Order. Kinézetüket tekintve, leginkább az Agathákat európaiaknak, a Mason Order képviselőit pedig törököknek, vagy valamelyik más arab nemzetnek vélhetjük a fegyverzet és páncélzat alapján. A játék helyszínei rendkívül változatosak, itt a fejlesztők bemutatják mire képesek, ugyanis temérdek pályából válogathatunk. Harcolhatunk kedvünk szerint kicsiny arénákban, hatalmas várostromoknál, és még sok más helyen.
Kiemelendő még maga a gyakorló pálya, mely egy konkrét hely ahol fejleszthetjük képességeinket. Vannak szekciók ahol a várostromokat gyakorolhatjuk, egyes helyeken pedig a fegyverünk irányítását sajátíthatjuk el, vagy a felkészülhetünk akár a közelharcra is.
Az irányítás egyszerű, és átgondolt, a görgő lefele mozgatásával felülről csapunk, felfelé mozgatásával pedig szúrunk. Egyszerű bal egér gombbal pedig jobbról balra, vagy fordítva suhintunk. Ezeket a mozdulat típusokat pedig használnunk is kell majd a csatatéren, de a csapat társ sebzés miatt egy-egy meggondolatlan ütés során megölhetjük fontos társainkat.
A játék ugyancsak rengeteg játékmóddal rendelkezik. Talán a legérdekesebb és az egyben legkiemelkedőbb a Team Objective. Itt a csapatnak egy meghatározott célt kell teljesítenie, hogy győzedelmeskedjenek. Ezek általában 4 szakaszból állnak, de a vége legtöbbször az, hogy a védők csapatából a legjobb játékos válik a királlyá, és őt kell megvédenünk vagy megölnünk. Általános feladataink közé tartozik még a falvak felgyújtása, az ellenség vízhálózatának megmérgezése a hullákkal, vagy fattyak megölése, ártatlanok legyilkolása, de még ide tartozik a városkapuk felrobbantása, illetve annak betörése is. Védőként ezeket a városfalon belülről vagy akörül tehetjük meg, végső esetben pedig egy jó nagy adag szurkot is rájuk boríthatunk, mellyel elvehetjük ellenfeleink kedvét a további próbálkozásoktól. Célunk elérése érdekében használhatunk még ostrom gépeket is, ezek a ballisztákban, vagy a kőhajítógépekben (katapult gépek) merülnek ki. Találkozhatunk még a szerverkeresőben bóklászva Team Deathmatch-el, mely a hagyományos játékmenetet követi: az a csapat nyer, aki a legtöbb ellenfelet öli meg. Találkozhatunk még a jó öreg Free-For-All-al is, itt mindenki mindenki ellen küzd az életben maradásért. Ennek talán a legélvezetesebb módja, a King of the Hill, amiben egy ókori római arénára hasonlító pályán kell helyt állnunk, itt különböző csapdákba tudjuk csalni ellenfeleinket, tüskékbe lökhetjük őket, vagy egy gomb megnyomásával lángra is lobbanthatjuk őket. A játékmódok közé tartozik még a Last man standing, itt nincs autó-újraéledés, a kör végéig halottak leszünk, és csak az új kör kezdetekor éledünk újra. Itt az a csapat nyer, aki a legtöbb kört nyerte meg. Vannak még érdekes módok mint a Capture the Flag, és még egyéb finomságok, de ezek még nincsenek beüzemelve. A szervezek -eltekintve pár lagg szervertől – egész optimalizáltak, jók. Jelenleg a legnagyobb szerverek 64 fősek, az az a 32 vs 32 felállást követik. De láttam már pár 48/48-es méreteket öltő szervert. A legtöbb játékmódban nincs olyan nagy szerepe a taktikus párharcokban, leginkább nagy csapatokban történő cséphadarás a legjellemzőbb.
A játék talán legjobban kitűnő eleme a hihetetlen brutalitás. Egy-egy nagyobb csapás után repkednek a fejek, a testrészek gurulnak a földön vagy egy nyaklövésnél, hörögve zuhanunk a földre. Talán a legdurvább halálnem, amikor levágják a fejünket, mi pedig még utolsó pillanatunkban látjuk a földön testünket ahogy összeesik. Ellenfeleinket is rendkívül változatos módon csonkíthatjuk meg, egy minden erőnket beleadott csapástól repülnek a fejek, a karok pedig magatehetetlenül hullanak a földre.
Fegyverek tekintetében a játék elég szép fegyvertárat tud felmutatni, kezdő fegyvereink után továbbiakat tudunk feloldani, melyek a megölt ellenfelek számával gyarapodik. A játék négy kasztra oszlik, elemezzük őket szépen sorjában.
Archer: a jó öreg íjász kaszt, támadó fegyvere az íj, mely gyorsan újratölthető, viszont közepes sebzése van. Második fegyvere, a számszeríj, melyet rendkívül lassú újratöltési idővel használhatjuk, de a test szinte bármely felületén első lövésre azonnali halált eredményezhet. Harmadik és egyben utolsó választható fegyverünk a hajítódárda, melyből viszonylag kevés áll rendelkezésünkre, ezért érdemes vele csínján bánni. másodlagos fegyvereink közé tartozik egy rövid kard, és egy buzogány ezek eléggé változatosak, kiválaszthatjuk a nekünk tetsző fegyvert mely leginkább a stílusunkban fog különbözni. Buzogánnyal lassabban üthetünk, viszont nagy sebzést képes bevinni, rövid karddal inkább csak szurkálhatunk, de nagyon gyorsan. Mellék fegyvereink közé tartozik a dobálható tőrök, melyekből úgy 4 lövéssel tudunk végezni egy ellenféllel, és különböző nyíltípusokat is használhatunk célunk eléréséért.
Mat-at-Arms: egy gyors karakter, akivel képesek lehetünk kikerülni az érkező csapásokat. Több féle fegyverrel is rendelkezik, a már leírt buzogányt, és rövid kardon kívül ő még használhat egy tőrt is, mellyel hátulról viheti be a halálos sebzést. Harmadlagos fegyverként nála használhatunk pajzsot, mellyel a nagyobb ellenfele ellen nagyobb eséllyel védekezhetünk, és a súlyosabb csapásokat is kibírhatjuk. Egy lángoló üvegcsével pedig akár lángra is lobbanthatjuk ellenfelünket.
Knight: Ő a nehézsúlyú karakter a játékban, minden pontja tele van páncél lemezekkel, nagyon jól bírja az ütést, és rendkívül nagy sebzéseket tud bevinni. Fegyverei lehet egy balta, egy hatalmas kard, mellyel nagy körben lesz képes sebezni, hatalmas ütéseket súlyából adódóan elég lassan tudja ezt véghez vinni. Képes mellékfegyvernek egy egykezes kardot venni, jobbjába pedig egy pajzsot fogva nagyon eredményesen képes harcolni a tömegben. Az utolsó fegyvere, a hatalmas kalapácsa akkora hogy, lényegében ha bárkit eltalál azonnal meghal.
Vanguard: Véleményem szerint a játék legérdekesebb karaktere. Leginkább a Knight, és a Mat-at-Arms keverékének lehet belőni. Ugyanazokat a hatalmas kardokat képes használni mint a Knight, használhat füst bombákat is. Védettsége kevesebb mint a Knighté de még mindig képes elviselni jó pár ütést. Használhat védekező fegyverekként dobálható szekercét, vagy dobókést, melyek a visszavonuló, megtört ellenségeken elég effektíven lehet használni.
A hangok őrületesen jól sikerültek, rendkívül beleéli magát az ember játék közben, az X-el és a C-vel csataordításokat, és Tauntokat vihetünk véghez, ezzel emelve a hangulati faktort is.
A grafika a jól megszokott Unreal Engine 3, mely a sok év alatt még mindig egész jól teljesít, egyáltalán nem gépigényes, egyetlen felhozható hibája a későn betöltő textúrák. Na, de ne legyünk szőrszálhasogatóak.
Ez a játék végeredményében bárkinek ajánlható, aki kicsit is érdeklődik a középkor stílusa iránt, rendkívül élvezetes csapkodni benne, valamit íjászkodni is. Ára is rendkívül baráti, vissza adja teljes mértékben a költségeinket, amit belefektettünk. Pár Bugon kívül én nem találtam nagyobb hibát, de ezeket is valószínűleg még kijavítják.
Pros:
+Harcrendszer
+Rengeteg játékmód: köztük a legjobb a Team Objective (Ostrom mód)
+Annál is több pálya
+Érdekes kasztok
Cons:
-Pár apróbb Bug
-Néha komplikált irányítás